[superviețuire] De unde-mi iau proteinele?

Proteinele nu vin doar de la animale. De fapt, ai un curcubeu întreg de plante bogate în proteine. De ce nu-ți spune nimeni asta? Pentru că așa s-a mâncat de la ultimul străbunic pe care și-l aduce aminte bunicul tău, și na, așa se face, așa e bine, n-a murit nimeni mâncând vită. Cel puțin nu imediat. Poate de aia nu găsesc niciun articol în română care să nu denigreze legumele în favoarea acelor proteine complete, foetusul de pui (oul) și nectarul plin de caseină (laptele de vacă), pe lângă carne.

Mă opresc puțin asupra yoga. De ce yogi cei mai tari sunt asceți, i.e. nu se duc la KFC imediat după un curs de ashtanga? Nu sunt interesați de cafea, alcool, tutun sau carne- de nimic care poate strica echilibrul fragil al organismului. Când corpul e limpede, faptul se reflectă în minte. Când mintea e mai clară, se poate concentra mai bine asupra corpului, și îi poate cere mai mult efort- în yoga sunt diverse asane/poziții care îți cer să-ți poți duce greutatea propriului corp. Ai nevoie să-ți ceri mai mult?

Dwi Pada Koundinyasana

Importanța proteinelor

Proteinele sunt esențiale sănătății. Fără ele, părul, mușchii, sau unghiile noastre nu ar avea structură. Nu toate proteinele sunt la fel- diferite combinații  între 22 de aminoacizi pot constitui o proteină. Jumătate dintre aminoacizi pot fi făcuți de corpul nostru, ceilalți nu. Am auzit foarte multe teorii de la oameni care se cred carnivori, cum că aminoacizii esențiali se găsesc doar în carne, preferabil vită, iar grăsimile animale ajută creierul să se dezvolte (lol?), și .. și.. și!

Pardon.

Acești aminoacizi esențiali există în dieta vegană.

Sau ce mai văzură ochii mei… că o fi nu-știu-ce operațiune savantă, înțelegi, să combini proteine vegetale ca să creezi o proteină completă. Cioc, cioc. E cineva acolo? Da, sunt eu vrăjitoarea vegană venită cu licori și poțiuni, boabe nemaivăzute, rețete mistice scrise de un fazan atârnat de un cactus. Poți să zici orez și fasole? Acum zi, proteină completă. Gata, ai atins nivelul de savant. O să discut și combinații de legume care creează o proteină completă.

Ce cantitate de proteine?

În timpurile noastre apuse de bebei, laptele mamei ne dădea toate proteinele de care aveam nevoie ca să creștem sănătoși și puternici. Odată ce ne apucăm de alimente solide, plantele ne pot aduce toate beneficiile proteinelor animale, fără să ne fie teamă de consecințele mai puțin plăcute asociate cu consumul de lactate & co. Numai 10% dintre totalul caloriilor consumate trebuie să fie sub formă de proteină.

Recomandat este cam 1 gram (de fapt 0.8 grame) de proteine pentru fiecare kilogram al tău. Deci dacă ai 60 kg, ai nevoie de 60 g proteine pe zi.

Veganii nu trebuie să se preocupe prea mult cu proteinele-

o dietă variată, cu suficiente calorii ți le aduce de la sine. Ai auzit ca cineva să aibă deficiență de proteine? Apare la populațiile înfometate (de liderii lor cel mai probabil- în anii ’80 când etiopienii mureau de foame, statul exporta carne către SUA)- nu pentru că n-ar avea acces la destulă carne, ci pentru că le e limitat accesul la orice fel de produse alimentare, vegetale sau animale.

Dacă mănânci prea multe proteine animale- printre rezultatele încântătoare se numără: pietre la rinichi, cancer la ficat, colon, dar probabil dați din cap că știți deja, să trecem la partea practică.

Surse de proteină

  • Soia conține toți aminoacizii esențiali și, comparând-o cu alte plante, are proteine cu toptanul [1]. Găsești produse de soia la supermarket.. ă da, lapte de soia, un tofu care nu se poate mânca așa cum e.. Și un fel de mousse pe care nu l-am încercat. Făina de soia la Plafar. Cu o bază de lapte de soia și de cocos putem să ne facem înghețată.

Atenție la produse pe care scrie „vegetal”, și care stau pe lângă cele bio în speranța că le vei confunda cu cele de soia. Aceste imitații de carne (crochete, crenvurști) au în compoziție nu soia, ci proteina izolată de soia; alimentele astea vor fi la fel de bune ca alte alimente procesate- adică deloc.

Dacă nu te simți bine după ce consumi soia, du-te la doctor și fă-ți un test, o fi o alergie.

Mai multe exemple:

  • Leguminoase cu proteine: Fasole-fasole, fasole garbanzo, linte, faosle lima, boabe de soia
  • Legume cu proteine: Broccoli, ceapă, cartofi, roșii, spanac, varză de Bruxelles, varză, vinete, mazăre verde, salată, ardei verde, castravete, ciuperci
  • Fructe cu proteine (hihi): ananas, căpșune, banane (da-da), măr, struguri, grepfrut, papaya, pere, pepene galben și verde, mandarine
  • Grâne cu proteine: Orez brun, hrișcă, mei, quinoa, grâu și secară (pe care le evităm din cauaza glutenului), orez sălbatic
  • Nuci și semințe: caju, alune, migdale, semințe de dovleac, susan, floarea-soarelui și cânepă

Combinații ideale de proteine

  • orez și fasole, clasic deja
  • porumb și fasole verde
  • porumb și fasole lima
  • mei și fasole verde
  • fasole garbanzo și semințe
  • tofu și orez
  • paste, semințe de susan și porumb

*idei de combinații luate din prezentarea Dr. Llaila Afrika, omul care-mi răspunde la întrebări pe care nu știam că le am

Anunțuri

3 gânduri despre „[superviețuire] De unde-mi iau proteinele?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s