Combinații șmechere

Nu știu de ce unii au stomacul de fier iar mie îmi tremură ca o frunză dacă mă gândesc măcar la o tochitură. Nu știu de ce trebuie să mâncăm ca să avem energie. Dar am aflat de ce te balonezi după o masă, oricât de sănătoasă ar fi ea: combinațiile de mâncăruri.

Postarea de azi, pe scurt: mestecă bine. Dar vezi ce mesteci.

Mâncatul secvențial

Imaginează-ți că tocmai ai mâncat un mango, o salată, și porumb. Stomacul (al meu, al tău, al tuturor) se prinde că are de-a face cu trei tipuri de alimente, așa că face un fel de sandviș din ele, și le digeră separat. În primul strat vine mango, în al doilea salata, în al treilea porumbul. După 30 de minute, mango-bango-ul va fi digerat, apoi salata, și după scurt timp porumbul. Stomacul va reveni la dimensiunile inițiale și se va simți foarte bine (după o masă ca aia, cred și eu).

 

sursa: Alder Brooke Healing Arts

 

Regulă de bază –

Supe și sucuri mai întâi. Curăță stomacul și îl pregătesc pentru ceva mai consistent.

Combinații de evitat –

1. Fructe uscate, miere, sirop de arțar sau agave, banane + nuci/semințe
2. Alimente amidonoase (cartofi, de exemplu) + alimente proaspete sau acide
3. Fructe uscate cu fructe proaspete
4. Fructe uscate cu proteine concentrate
5. Fructe după masă (mai ales dacă mănânci ceva gătit)
6. Apă în timpul mesei, sau după masă. Apa se bea cu jumătate de oră înainte sau după masă, pentru a nu dilua sucurile gastrice.

Timpul de digestie –

  • Sucuri de fructe sau legume, supă – 15-20 minute
  • Semi-lichide (salate, legume, fructe) – 20-30 minute

Fructe

  • Pepene roșu – 20 minute
  • Pepene galben – 30 minute
  • Citrice, struguri – 30 minute
  • Mere, pere, piersici, cireșe – 40 minute

Legume

  • Salată asortată – 30-40 minute
  • Spanac, salată creață – 40 minute
  • Dovlecel, broccoli, conopidă, fasole – 45 minute
  • Morcovi, sfeclă, păstârnac – 50 minute
  • Amidonoase, carbohidrați semi-concentrați: cartofi, porumb, castane – 60 minute
  • Grâne, carbohidrați concentrați: orez brun, mei, hrișcă, ovăz – 90 minute
  • Legume și fasole, carbohidrați concentrați și proteine: linte, năut, mazăre, fasole, etc – 90 minute; boabe de soia – 120 minute

Nuci și semințe

  • floarea-soarelui, dovleac, susan – 2 ore
  • migdale, alune, caju, alune de pădure, nuci de Brazilia – 2 1/2 – 3 ore

Lactate

  • Lapte degresat, brânză ușoară ca ricotta – 90 minute
  • brânză de vaci grasă – 120 minute
  • brânză „tare” – 4-5 ore

Proteine animale

  • Albușul de ou – 30 minute
  • Ou întreg – 45 minute
  • Pește – 30 -60 minute
  • Pui – 1 1/2 – 2 ore (fără piele)
  • Curcan – 2 ore (fără piele)
  • Vită, miel – 3-4 ore
  • Porc – 4 1/2 – 5 ore (da, pe bune)

Note: 1. proteinele animale negătite se digeră mai repede decât cele gătite

2. Timpul de digestie e bazat pe digestia unui om sănătos, cu obiceiuri bune de mâncat, care mestecă bine, și nu amestecă alimentele.

3. Timpurile de digestie vor fi mai lungi la o dietă convențională

Mănâncă mai puțin, și nevariat

Evident, mănânci puțin- mai puțină energie va consumată pentru digestie. Varietatea nu e bună pentru stomac- dacă combini mai puține alimente, vei fi mai puțin tentat să mănânci în plus. Varietate mai mare = tentația să mănânci mai mult decât vrei de fapt. Energia o fi numărată în calorii, dar mâncând mai mult nu vei căpăta mai multă energie, din contra. Numără-ți nu caloriile, ci nutrienții dintr-un aliment. Când îți capeți toți nutrienții (vitamine, minerale) de care ai nevoie, nu vei mai avea senzația de foame, chiar și cu stomacul gol.

Bagă-ți salata în blender

Eu chiar ieri am ciopârțit niște spanac, 1 roșie, niște gogoșar, aruncate în blender, puțin ulei de măsline și sare, și iată o supă dubioaso-divină care te lasă să absorbi de 5 ori mai multe minerale și vitamine comparat cu o salată pe care o mesteci. În 15-20 minute digestia se completează. Conservarea energiei este cheia aici, corpul va avea timp să se ocupe de chestii pe care le lasă deoparte dacă trebuie să digere la o halcă de porc 5 ore.

Nu pare totul mai ușor acum? Test: du-te la piață sau la supermarket, alege-ți intuitiv fructe și legume, și încearcă să-ți storci sau să-ți blenduiești un suc.

Surse:

1. http://drbass.com/sequential.html

2. http://www.alderbrooke.com/chart.php

Anunțuri

8 gânduri despre „Combinații șmechere

  1. Pingback: [Rețete simple] Biscuiți vegani roco-cocos – făr’ de zahăr, gluten, lapte, ouă « Prințesa de varză crudă

  2. Linda,nu pot sa te contrazic in nimic din ce ai spus.Cel mai bun argument e sa vedem daca functioneaza pe noi, si atunci nimeni nu ne mai clinteste din convingerile asimilate.Imi face bine sa te aud , clar si raspicat ceea ce functioneaza la tine; eu stau bine la teorie,dar foarte prost la practica.Imi poti da un exemplu de meniu zilnic?As vrea sa inteleg principiile de alcatuire a unui meniu.Cu engleza relativ ma descurc,dar nu stii site-uri cu informatii mura in gura?
    E prea mult daca iti dau mailul meu sa iti cer sfaturi?monascepa@yahoo.com.
    Multumesc oricum, Mona

    • Mona, astea-s “reguli” în linii mari, ca să știi de ce te doare stomacul sau ai probleme cu digestia- nu e corpul fizic de vină, ci vreo combinație deloc șmecheră 🙂

      Timpurile de digestie le-am notat ca să vază lumea că de la produse animale nu iei energie, mai degrabă ți se ia, adică rămâi pe minus sau cel mult la zero. După un cartof prăjit și-o fripturică îți vine doar să te întinzi undeva și să zaci câteva ore.

      Un meniu zilnic zici? Asta diferă în funcție de ce-ți cere ție corpul. Eu dimineața nu prea mănânc, ci îmi iau gheara de pisică, energy drink-ul Unei Culuna (de la casa Raw.z), și eventual niște sirop de cătină iarna. Dar în intervalul 11-13 îmi fac un smoothie mare verde, te rog vezi aici pentru idei http://ro.wordpress.com/tag/smoothie-verde/

      Pe lângă smoothie, mai poți să-ți faci granola (ovăz, fructe uscate ciopârțite, piure de mere sau de dovleac, unt de arahide, miere, totul amestecat). Asta te va ține câteva ore bune. Dacă bagi în smoothie vlăstari de grâu e și mai bine.

      În timpul zilei de mi-e foame, mânânc 2 banane, o curmală (excelente pt energie imediată), nuci și semințe. O combinație excleentă: măr+SFS (semințe de floarea-soarelui) sau de dovleac.

      Seara sunt mai mult pe salate (imense). Secretul la salate bune sunt sosurile. Încearcă următorul sos simplu la orice salată: ulei de măsline, sos de soia, muștar, miere, suc de lămâie sau de portocale. Încearcă să pui și fructe în salate! De exemplu: spanac proaspăt, pere, orez sau quinoa, susan.
      O altă salată dragă mie acum: avocado, frunze verzi (ce vrei tu), măr, ardei gras, morcov și țelină rase.

      Dacă mai ai întrebări, te rog poftește aici cu ele. Suntem aici să ne într’ajutorăm 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s